5 sfaturi de neprețuit ca să îți organizezi timpul cu copiii acasă!

Lectii de productivitate

Eu lucrez de acasă, din micul meu studio frumos, cu geamuri în loc de pereți. De aici scriu povești, tot aici îmi tipăresc și îmi leg singură cărțile personalizate care pleacă la clienții mei din UK. Pare mirific și chiar este, dintr-un punct de vedere.

Din alt punct de vedere, însă, îmi lipsește deplasarea până la „job”. Sentimentul că sunt literalmente la birou, dorul de „acasă”, activitatea aceea de mers la birou care ne motivează chiar și în zilele cele mai grele.

Fiind o mamă antreprenor, cu treburile gospodărești și cele de business sub același acoperiș, a trebuit să învăț să îmi organizez timpul. Recunosc, am și o parte de artist în mine, când totul e vraiște, când nu îmi mai aud gândurile de plânsete, văicăreli, prea multe treburi casnice de făcut sau când, dimpotrivă, e hârjoneală în toată casa și e rost de leneveală și chicoteli. Sau când mă lovește inspirația în creierii nopții și scriu până la o bucată de noapte, pentru ca a doua zi să-mi trântesc o pătură pe cap când răsare soarele.

De obicei Ilinca dă năvală în studio și ajung să scriu cu ea cocoțată în spate

Dar acestea sunt excepții.

De regulă, îmi fac un plan și mă țin de el. Sunt regina planificării, cum râdeam cu o prietenă zilele trecute (mai greu e să pun și în practică, haha).

În articolul acesta vreau să împart cu tine câteva trucuri care mă ajută să îmi organizez timpul când lucrez de acasă, de regulă cu Ilinca printre picioarele mele.

De reținut că eu mi-am început aventura antreprenorială când Ilinca era doar un bebe de 3 luni și-un pic și am trecut împreună prin mai multe faze până acum, când are 4 ani. E posibil ca unele strategii să funcționeze și la tine, este posibil să nu, depinde de vârsta copiilor tăi și, în primul rând, de motivația ta.

Așa că, drumroll please, iată cinci sfaturi de neprețuit ca să îți organizezi timpul cu copiii acasă!

1. Formează-ți așteptări realiste

Este o lecție pe care încă n-am terminat-o, îți spun sincer. Încă mă împovărez cu prea multe lucruri de făcut, încă îmi trec pe to-do list un șir prea lung de îndatoriri, prea multe bulinuțe care trebuie bifate.

Dacă e ceva ce am învățat din toți anii ăștia de soloprenoriat, este că e recomandat și necesar să nu te aglomerezi. Ce vreau să spun cu asta?

Nu îți seta prea multe țeluri lunare/săptămânale.

Știi cât timp îți ia o anumită sarcină? De pildă, să scrii un articol pe blog, să livrezi niște comenzi, să faci o campanie de marketing (sau orice altceva trebuie să faci în interes de „serviciu”)? De multe ori m-am avântat să pornesc un proiect ca să îmi dau seama că de fapt am petrecut de două, chiar trei ori mai mult timp decât preconizasem. Ceea ce, în consecință, m-a deviat de la traseu și, firește, a dus la frustrări pe tema asta.

Îți recomand din suflet să îți faci o listă mai scurtă, realistă, cu taskuri de făcut. Sentimentul că le bifezi pe toate și că le și faci cu calm și pricepere, este de neprețuit. Pentru asta trebuie să prioritizezi și să te concentrezi pe cele mai „arzătoare” îndatoriri.

2. Nu mai spune „Nu am timp!”

Ah, veșnica scuză „nu am timp!”.

Da, da, scuză.

Pentru că toți avem 24 ore într-o zi, dar nu toți știm să le folosim la maximum întru avantajul nostru.

Haide să îți explic: totul pornește de la prioritățile tale (da, cam totul se învârte în jurul acestui cuvânt magic). Când știi exact ce vrei să faci, îți concentrezi atenția acolo și orice alte gânduri ai avea, vor fi trecătoare și nu te vor abate din drum. Când, însă, nu pornești cu o direcție clară, orice altceva ți se va părea mai interesant decât lucrurile cu adevărat importante.

Știi de câte ori m-am trezit că spăl gresia din bucătărie sau că golesc cutii din garaj doar pentru că nu aveam o direcție clară? De PREA MULTE ori, haha!

Așadar, uite, într-un live pe pagina mea „Căsuța Poveștilor”, am vorbit fix despre asta și am și împărtășit un truc fantastic să te ajute să preiei iar controlul asupra timpului tău.

click AICI să îl vezi.

3. Mami e la serviciu!

Uite cum văd eu lucrurile: când lucrezi de acasă, e greu să stabilești limite. Cazi ușor în capcana vinovăției (știi tu, că stai acasă, dar nu te „ocupi” de copii și familie) și pierzi din vedere un aspect important – totuși, tu trebuie să și lucrezi.

Foto de Callum T

Ce a funcționat de minune la mine a fost să îmi amenajez studioul într-o altă încăpere. La etaj sunt camerele noastre, eu am biroul jos. Așa delimitez spațiul MEU, pentru afacerea mea, de spațiul personal.

Sigur, nu trebuie să ai atât de mult spațiu la dispoziție, de fapt, mă amuz când îmi amintesc cum am început eu să fiu mamă antreprenor. De pe o canapea din sufragerie, apoi, când ne-am mutat într-un apartament micuț, semidecomandat, mi-am transferat biroul într-un colț din living. Așa că înțeleg lipsa spațiului, dar nu lăsa asta să fie o scuză.

Alege-ți un loc din casă în care tu să fii la „serviciu”.

Fă-ți un plan, așa cum spuneam la punctul 1, și stabilește clar cu cei mici și cei mari ai casei: „luni, joi și vineri, de la 2 la 4, mami e la serviciu! Biroul lui mami e acolo (du-i pe toți frumușel spre masa din sufragerie în care îți aranjezi locul de muncă sau în colțul din dormitor unde ți-ai așezat un birou micuț) și când eu lucrez, deși sunt aici, de fapt nu sunt aici, sunt la serviciu”.

Atenție, este foarte, foarte important să setezi limite sănătoase! Bine pentru toată lumea, îți promit. Pregătește din timp o serie de activități pentru ca micuții să nu se plictisească, pune-le câteva gustări la îndemână, ca să nu dea buzna în birou în timpul lucrului.

Câștigi astfel două ore prețioase în care poți lucra în liniște și vei vedea cum crește nivelul productivității.

Același sfat este valabil pentru orice altceva trebuie să faci. Poate lucrezi de acasă de câteva luni doar ori vrei să stabilești limite între timpul tău personal și cel dedicat familiei, ori ești în etapa în care investești în educația ta și vrei să te concentrezi și pe asta. Funcționează la fel de bine!

4. Stabilește ferestrele de timp în care ești super productivă

Poți să îți faci câte planuri vrei, să ai un program super bine pus la punct, realitatea este, însă, că nu toate zilele sunt la fel. Vor fi migrene urâcioase care-ți vor veni de hac, copii răciți sau hiper-sensibili, călătorii neprevăzute – pe scurt, „viața se întâmplă”.

Dacă, însă, observi cu atenție momentele din zi în care ești super productivă, în care totul curge cu ușurință și faci mai multe într-o oră decât alteori în patru, te va scăpa de fiecare dată.  

Cum faci asta?

Ai nevoie doar de o foaie de hârtie și un pix. Încearcă, timp de o săptămână, să lucrezi în diferite intervale orare, în aproximativ aceleași condiții. Observă și notează într-un tabel orele la care ești cel mai productiv.

Vei observa, cu timpul, că ai un tipar după care funcționezi. Sigur, în cazul nostru, al femeilor, sunt mai multe variabile, știi asta. Însă, în general, regula rămâne aceeași. Să îți dau un exemplu: a fost o perioadă, pe la 20-și-ceva de ani, când lucram extraordinar de bine noaptea. Eram o bufniță.

Ritmul s-a schimbat odată cu trecerea anilor și acum prefer să mă trezesc pe la 5:30-6 dimineața, să-mi văd de rutina de dimineață și apoi să mă apuc de treabă înainte să se trezească Ilinca. Dar am observat că deja de pe la orele amiezii nu mă mai pot concentra la niciun task creativ. Atenția mi se reactivează undeva după apusul soarelui, pe la 8, 9 noaptea (când de regulă o adorm pe Ilinca, deci e total inutil 😊).

La tine cum e? Când dai randament și când te ia somnul?

Este important să știi asta, ca să îți poți ajusta programul.

5. Zile tematice

Dacă ai propria afacere și lucrezi de acasă, mai mult ca sigur porți mai multe pălării. Te ocupi de clienți, de produsele/serviciile pe care le oferi, marketing, postări pe Social Media, livrări etc.

Ce am observat foarte bine este când îmi organizez zilele pe categorii.

De pildă, luni e zi de idei noi +livrări, marți e marketing, miercuri e zi de cursuri și joi de legat cărți. Ideea funcționează pe principiul că atunci când ne concentrăm atenția pe o singură temă, creierul nu caută alte distracții și nici nu va fi așa ușor atras de sarcini care nu se potrivesc temei respective. Riscul de multi-tasking este mai mic, în consecință profiți de fiecare minut pe care ți-l poți dedica.

Sigur că eu mă raportez cel mai bine la viața de mamă antreprenor, pentru că mă reprezintă, dar gândește-te cum fiecare strategie poate fi aplicată și în situația ta.

Zilele tematice funcționează de minune și când îți organizezi timpul pe care îl petreci cu cei mici, dar și când vrei să îți faci un plan săptămânal de mese, de pildă.

Am prieteni scriitori care se trezesc la 4:30 ca să își dedice timp de scris, în liniște, pentru că atunci ating un apogeu al inspirației.

Așa că toate cele cinci sfaturi funcționează minunat atunci când le adaptezi la propria ta rutină.

Vrei mai multe sfaturi de genul acesta?

Haide să ne auzim la un call de 30 minute în care să dezbatem cum poți să împarți și capra și varza.

Rezervă-ți ziua și intervalul orar în care ai vrea să ne auzim cu click pe butonul de mai jos:

Până data viitoare,

Nu uita să crezi în povești!

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

[]